Co to jest analiza finansowa i na czym polega?
Analizą finansową nazwać można obserwację danych obszarów finansów przedsiębiorstwa. Następnie wyciąga się z niej odpowiednie wnioski. Szczególnie polecana jest przedsiębiorcom, pomagając w zaplanowaniu decyzji strategicznych i zoptymalizowaniu pracy. Z opcji tej powinni także skorzystać inwestorzy. Czym właściwie jest analiza finansowa i na jakie dzieli się metody? Odpowiadamy!
Czym jest analiza finansowa?
Analizą finansową nazywa się część ekonomicznej działalności firmy. Sprowadza się do rozpatrywania procesów finansowych i zjawisk. Przedstawiają one efektywność działania przedsiębiorstwa. Dostarcza informacji, które są potrzebne w trakcie oceny sytuacji jednostki gospodarczej. Przydaje się także przy podejmowaniu gospodarczych decyzji. W ten sposób można zoptymalizować wyniki. Otrzymane informacje kierownicy firm mogą użyć do planowania finansów, monitoringu przebiegu procesów gospodarczych czy sprawdzenia oceny wierzycieli i kontrahentów odnośnie sytuacji majątkowej i finansowej.
Jakie są rodzaje analizy finansowej?
Chcesz skorzystać z doradztwa finansowego? Zdecyduj się na analizę finansową. Wyróżnia się elastycznością. Wszystko zależy od potrzeb Twojej firmy. Ze względu na daną metodę badań wyróżnia się:
- kompleksową – składa się ze wszystkich zjawisk, które występują w firmie w danym czasie. Procesy są ułożone według hierarchii ważności. Jest ona dokładna, ale czasochłonna i trudna w przeprowadzaniu,
- funkcjonalną – sprowadza się do badania odcinkowego sytuacji zdarzających się w przedsiębiorstwie,
- decyzyjną – skupia się na dostawie informacji, które ułatwiają podejmowanie decyzji firmy.
Z kolei w zależności od zakresu przedmiotowego badań zalicza się analizę całościową i odcinkową. Do rodzajów analizy finansowej należy całościowa, która odwołuje się do wszystkich zdarzeń występujących w firmie. Na ogólną charakterystykę składa się opis zjawisk gospodarczych. Dokonuje się tego od strony jakościowej, dynamicznej i strukturalnej. Nie analizuje się przyczyn danej sytuacji. Odcinkowa, nazywana również problemową zawiera dany dział przedsiębiorstwa lub problem. Konkretne zagadnienie bada się wszechstronnie i dogłębnie. Dotyczy to analizy danej części funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Natomiast pod względem szczegółowości wyróżnia się ogólną lub szczegółową. W przypadku postaci prowadzonych badań wyróżnia się analizę wskaźnikową czy rozliczeniową. Pierwsza działa na podstawie wartości wskaźników, które są ze sobą powiązane. Druga skupia się na zależności i współzależności pomiędzy danymi zjawiskami. Z kolei perspektywa czasu, który jest objęty analizą, dzieli się na analizę: retrospektywną, bieżącą i prospektywną.
Jakie są metody analizy finansowej?
Metody doradztwa finansowego w zakresie analizy dzieli się ze względu na szczegółowość badań. Wyodrębnia się sposoby:
- ogólne – oparte na badaniu procesów i zjawisk finansowych. Mają złożony charakter. Pokazuje się wzajemne współzależności czy określa kierunek badań. Mogą być dedukcyjne lub indukcyjne,
- szczegółowe – składają się z poszerzania badań analitycznych gospodarczych procesów. W ten sposób można ocenić stan badanych zjawisk. Można także znaleźć ich przyczyny. Przykłady: Metoda porównań i badań przyczynowych.
Przeprowadzanie analizy finansowej – jak często ją wykonywać?
Analiza finansowa przedsiębiorstwa wiąże się z uzyskaniem danych informacji w zakresie zarządzania nim czy podejmowania działań. Częstotliwość jej wykonywania zależy od specyfiki Twojego biznesu. W przypadku dynamicznego rynku i finansowej swobody można ją przeprowadzać nawet co tydzień. W innych sytuacjach zalecane jest wykonywanie jej co:
- miesiąc,
- kwartał,
- rok.
Przy pojedynczych projektach, a nie przy ciągłej działalności przedsiębiorstwa, najlepiej dokonać analizy po zakończonym projekcie. Specyfika działania firmy wpływa szczególnie na częstotliwość wykonywania analizy finansowej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana