Co to jest analiza finansowa i na czym polega?

Co to jest analiza finansowa i na czym polega?

Analizą finansową nazwać można obserwację danych obszarów finansów przedsiębiorstwa. Następnie wyciąga się z niej odpowiednie wnioski. Szczególnie polecana jest przedsiębiorcom, pomagając w zaplanowaniu decyzji strategicznych i zoptymalizowaniu pracy. Z opcji tej powinni także skorzystać inwestorzy. Czym właściwie jest analiza finansowa i na jakie dzieli się metody? Odpowiadamy!

Czym jest analiza finansowa?

Analizą finansową nazywa się część ekonomicznej działalności firmy. Sprowadza się do rozpatrywania procesów finansowych i zjawisk. Przedstawiają one efektywność działania przedsiębiorstwa. Dostarcza informacji, które są potrzebne w trakcie oceny sytuacji jednostki gospodarczej. Przydaje się także przy podejmowaniu gospodarczych decyzji. W ten sposób można zoptymalizować wyniki. Otrzymane informacje kierownicy firm mogą użyć do planowania finansów, monitoringu przebiegu procesów gospodarczych czy sprawdzenia oceny wierzycieli i kontrahentów odnośnie sytuacji majątkowej i finansowej.

Jakie są rodzaje analizy finansowej?

Chcesz skorzystać z doradztwa finansowego? Zdecyduj się na analizę finansową. Wyróżnia się elastycznością. Wszystko zależy od potrzeb Twojej firmy. Ze względu na daną metodę badań wyróżnia się:

  • kompleksową – składa się ze wszystkich zjawisk, które występują w firmie w danym czasie. Procesy są ułożone według hierarchii ważności. Jest ona dokładna, ale czasochłonna i trudna w przeprowadzaniu,
  • funkcjonalną – sprowadza się do badania odcinkowego sytuacji zdarzających się w przedsiębiorstwie,
  • decyzyjną – skupia się na dostawie informacji, które ułatwiają podejmowanie decyzji firmy.

Z kolei w zależności od zakresu przedmiotowego badań zalicza się analizę całościową i odcinkową. Do rodzajów analizy finansowej należy całościowa, która odwołuje się do wszystkich zdarzeń występujących w firmie. Na ogólną charakterystykę składa się opis zjawisk gospodarczych. Dokonuje się tego od strony jakościowej, dynamicznej i strukturalnej. Nie analizuje się przyczyn danej sytuacji. Odcinkowa, nazywana również problemową zawiera dany dział przedsiębiorstwa lub problem. Konkretne zagadnienie bada się wszechstronnie i dogłębnie. Dotyczy to analizy danej części funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Natomiast pod względem szczegółowości wyróżnia się ogólną lub szczegółową. W przypadku postaci prowadzonych badań wyróżnia się analizę wskaźnikową czy rozliczeniową. Pierwsza działa na podstawie wartości wskaźników, które są ze sobą powiązane. Druga skupia się na zależności i współzależności pomiędzy danymi zjawiskami. Z kolei perspektywa czasu, który jest objęty analizą, dzieli się na analizę: retrospektywną, bieżącą i prospektywną.

Jakie są metody analizy finansowej?

Metody doradztwa finansowego w zakresie analizy dzieli się ze względu na szczegółowość badań. Wyodrębnia się sposoby:

  1. ogólne – oparte na badaniu procesów i zjawisk finansowych. Mają złożony charakter. Pokazuje się wzajemne współzależności czy określa kierunek badań. Mogą być dedukcyjne lub indukcyjne,
  2. szczegółowe – składają się z poszerzania badań analitycznych gospodarczych procesów. W ten sposób można ocenić stan badanych zjawisk. Można także znaleźć ich przyczyny. Przykłady: Metoda porównań i badań przyczynowych.

Przeprowadzanie analizy finansowej – jak często ją wykonywać?

Analiza finansowa przedsiębiorstwa wiąże się z uzyskaniem danych informacji w zakresie zarządzania nim czy podejmowania działań. Częstotliwość jej wykonywania zależy od specyfiki Twojego biznesu. W przypadku dynamicznego rynku i finansowej swobody można ją przeprowadzać nawet co tydzień. W innych sytuacjach zalecane jest wykonywanie jej co:

  • miesiąc,
  • kwartał,
  • rok.

Przy pojedynczych projektach, a nie przy ciągłej działalności przedsiębiorstwa, najlepiej dokonać analizy po zakończonym projekcie. Specyfika działania firmy wpływa szczególnie na częstotliwość wykonywania analizy finansowej.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.