Artykuł sponsorowany

Co to jest JPK – Jednolity Plik Kontrolny?

Co to jest JPK – Jednolity Plik Kontrolny?

JPK, czyli jednolity plik kontrolny ma na celu ustandaryzowanie przekazywanych do urzędu podatkowego danych elektronicznych. Ma to usprawnić działanie organów podatkowych i uprościć przeprowadzanie czynności sprawdzających i kontrolnych. Ten sposób przekazywania danych dotyczy wszystkich przedsiębiorców, którzy są czynnymi płatnikami VAT. Dowiedz się, czym dokładnie jest JPK.

Jednolity plik kontrolny – czym jest?

Przez JPK należy rozumieć księgi i dokumenty księgowe prowadzone za pomocą programów komputerowych w odpowiednim formacie, przekazywane na żądanie organu podatkowego. 

Został on wprowadzony art. 193a Ordynacji podatkowej, który mówi: „W przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, organ podatkowy może żądać przekazania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w § 2, wskazując rodzaj ksiąg podatkowych oraz okres, którego dotyczą.”

Jednolity plik kontrolny to po prostu ustandaryzowany zbiór danych, generowany z systemów informatycznych księgowości przedsiębiorców, rozliczających VAT.

Jak wygląda jednolity plik kontrolny?

JPK zawiera informacje o operacjach gospodarczych za dany okres. Dokument ten ma ustandaryzowany układ i schemat, który pozwala na jego łatwe przetwarzanie. Strukturę logiczną pliku przygotowało Ministerstwo Finansów i jest ona prezentowana w formacie XML (Extensible Markup Language). Znajdują się tam pozycje dotyczące operacji gospodarczych danego podatnika w konkretnym miesiącu. Prawidłowy dokument JPK powinien zawierać wszystkie wymagane dane zgodnie z szablonem Ministerstwa Finansów.

Jeśli nie jesteś pewien, jak powinien być wypełniony taki plik, skorzystaj z pomocy biura rachunkowego. Na terenie Bytomia może to być biuro księgowe JB. W swoim portfolio ma między innymi bieżące prowadzenie rejestrów i dokumentacji, a także pomoc doradcy podatkowego.

Po co jednolity plik kontrolny został wprowadzony?

Wprowadzenie jednolitego pliku kontrolnego służy tak naprawdę uporządkowaniu przekazywania danych. Standaryzacja plików służy temu, aby każdy przedsiębiorca, niezależnie od oprogramowania księgowego, jakiego używa, wysyłał plik danych sformatowanych dokładnie z wymaganiami Ministerstwa Finansów. Ułatwia to możliwość automatycznego porównania danych i zestawienia ich z informacją uzyskaną od innych kontrahentów, a co za tym idzie – wychwycenia ewentualnych nieprawidłowości.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.