Artykuł sponsorowany

Kiedy przedsiębiorca staje się płatnikiem podatku VAT?

Kiedy przedsiębiorca staje się płatnikiem podatku VAT?

Podatek VAT to jedna z ważniejszych danin, jakie płaci większość obywateli Polski za nabywanie produktów i usług. Okazuje się jednak, że niektóre przedsiębiorstwa wcale nie muszą uwzględniać go w swoich fakturach sprzedażowych. Kto jest jednak do tego zobowiązany i jakie warunki muszą być do tego spełnione? W jakich przypadkach należy bezwzględnie być "vatowcem"?

Podatnik VAT – czyli jaka firma?

Większość przedsiębiorców ma obowiązek rejestrowania i rozliczania podatku VAT. Mówią o tym przepisy prawa.

Opodatkowaniu VAT podlega:

  • sprzedaż towarów i usług w Polsce,

  • eksport towarów,

  • import towarów,

  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,

  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zatem jest to danina pobierana w zasadzie na każdym etapie podczas obrotu towarami lub usługami, zaś jej procentowa wartość (najczęściej 23%) jest doliczana do każdej transakcji. Warto również wiedzieć, że istnieje specjalna lista podmiotów zarejestrowanych właśnie jako czynni podatnicy VAT (czyli tych, którzy płacą wspomniany podatek). To tak zwana Biała Lista prowadzona przez Krajową Administrację Skarbową.

Kto jest podatnikiem VAT zwolnionym?

Istnieją niektóre przesłanki ku temu, by uzyskać zwolnienie z opodatkowania VAT. W takich przypadkach w zupełności wystarczy prowadzenie ewidencji uproszczonej. Wystawianie faktur sprzedażowych (tzw. rachunków) odbywa się na żądanie nabywcy i taki dokument nie zawiera wówczas pozycji z kwotą VAT. Natomiast przed wystawieniem pierwszej faktury w ramach działalności, warto dla pewności skonsultować się z biurem, które oferuje usługi księgowe. 

Wspomniane uprawnienie przysługuje w dwóch przypadkach:

  • gdy przedsiębiorca podlega zwolnieniu przedmiotowemu (sprzedaż jego produktów lub usług jest zwolniona z VAT na podstawie przepisów prawa – konkretnie Art. 43 ust. 1 ustawy o VAT),

  • gdy przedsiębiorca podlega pod limit sprzedaży 200 tys. złotych rocznie (zwolnienie podmiotowe).

Wciąż jednak firma może skorzystać z dobrowolnej rejestracji VAT.

Do kogo zgłosić się po poradę?

Jeśli nie wiesz, czy opłaca Ci się wystawiać faktury z VAT-em, skonsultuj się z profesjonalnym biurem księgowym. Takim miejscem jest krakowskie biuro PLUS MINUS, w którym pracują doświadczeni doradcy podatkowi, dysponujący najbardziej aktualną wiedzą. Mogą się do niego zgłosić właściciele małych, średnich oraz dużych firm.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.