Czym jest księga przychodów i rozchodów?
Przedsiębiorcy rozpoczynający lub będący w trakcie prowadzenia działalności mają do wyboru cztery formy opodatkowania umożliwiające rozliczanie się z fiskusem. Regulacje dotyczące tego, kto może skorzystać z konkretnych form opodatkowania, a także przepisy wyjaśniające, na jakich zasadach należy każdą z nich rozliczać, wskazane są w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się jednej z nich, czyli księdze przychodów i rozchodów.
Na czym polega rozliczanie KPiR?
Księga przychodów i rozchodów służy do bieżącej ewidencji księgowej pozwalającej na szczegółowe odnotowanie wszelkich transakcji finansowych w firmie. To jedna z najprostszych form rozliczania się z Urzędem Skarbowym, którą zobowiązane są prowadzić osoby fizyczne osiągające dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej i nie są opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym, a także spółki jawne, cywilne i partnerskie. Jak przypomina biuro rachunkowe Duet, aby prowadzić ewidencję w postaci księgi przychodów i rozchodów, należy spełnić warunek. Przychód netto ze wszystkich operacji finansowych, w tym sprzedaży towarów i usług, za poprzedni rok obrotowy nie może przekroczyć 1 200 000 euro.
Czy księgi przychodów i rozchodów można nie prowadzić?
Prawo przewiduje zwolnienie z obowiązku prowadzenia księgi przychodów i rozchodów w wyjątkowych sytuacjach. Podatnik może złożyć wniosek do urzędu skarbowego nie później niż na 30 dni przed rozpoczęciem miesiąca, w którym nie będzie prowadził KPiR. Powodem uprawniającym do zaniechania ewidencji kosztów i przychodów może być stan zdrowia podatnika, który uniemożliwia prawidłowe sporządzanie KPiR. Wpływ na konieczność prowadzenia księgi przychodów i rozchodów lub jej nie prowadzenia ma rozmiar i rodzaj prowadzonej działalności. Z obowiązku zwolnieni są też podatnicy, którzy jako formę opodatkowania wybrali ryczałt ewidencjonowany.
Jak prowadzić KPiR?
W księdze przychodów i rozchodów zapisuje się wszystkie operacje finansowe przedsiębiorstwa. W odpowiednich kolumnach należy zawrzeć informacje o przychodach, kosztach, zakupach towarów i materiałów podstawowych, kosztach wynagrodzeń i pozostałych wydatkach. Każdy wpis należy uzupełnić szczegółowymi danymi, w tym datą i rodzajem transakcji, numerem faktury, danymi kontrahenta, wartość sprzedaży towarów lub usług oraz przychody uzyskane spoza ich sprzedaży. Księgę przychodów i rozchodów można prowadzić w formie tradycyjnej lub elektronicznej. Dokument należy przechowywać w miejscu prowadzenia działalności lub biurze rachunkowym wskazanym przez przedsiębiorcę.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana